سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 3
کل بازدید : 17385
کل یادداشتها ها : 60
خبر مایه


تاریخچه هنر نقاشی

نقاشی های غار

تاریخچه ی خلق اولین آثار نقاشی به زمان های ماقبل تاریخ برمی گردد.چنانکه قدمت هنر نقاشی را شش برابر زبان نوشتاری دانسته اند.قدیمی ترین نقاشی های دنیا که به حدود 32000سال پیش برمی گردد در گروته شاوه فرانسه قرار دارد .در ایران پیشینه ی هنر نقاشی به زمان غارنشینی بر می گردد.و آثار نقاشی قدیمی که در غارهای استان لرستان یافت شده است ،همچنین نمونه های باستانی آثار نقاشی که در مناطق تپه سیلک و لرستان بر روی ظروف سفالی دیده شده گواه سابقه ی طولانی این هنر در ایران است .در عصر تیموریان هنر نقاشی ایران به اوج خود رسید و اساتید برجسته ای چون استاد کمال الدین بهزاد پدید آمدند که به اعتلای هنر نقاشی کمک شایانی کردند.

چین از قرن هفتم به بعد به عنوان یک مرکز هنرى، مهمترین انگیزه براى هنر نقاشى در ایران بود. از آن به بعد یک رابطه بین نقاشان بودائى چینى و نقاشان ایرانى بوجود آمد. باستانى ترین نقاشى هاى دوران اسلامى، در نیمه نخست قرن سیزدهم به وجود آمدندو از آغاز قرن چهاردهم نقاشی های صحنه های جنگ وارد کتب خطی شد .

 

برای آشنایی بیشتر کتاب «تاریخ نقاشی در ایران» به قلم سید رضا حسینی که  در قالب دو فصل : «نقاشی در ایران دوره باستان» و «نقاش در ایران دوره اسلامی»  توسط انتشارات مارلیک منتشر شده پیشنهاد می شود .






طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ