مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 2
کل بازدید : 17307
کل یادداشتها ها : 60
خبر مایه


< 1 2

تاریخچه هنر نقاشی

نقاشی های غار

تاریخچه ی خلق اولین آثار نقاشی به زمان های ماقبل تاریخ برمی گردد.چنانکه قدمت هنر نقاشی را شش برابر زبان نوشتاری دانسته اند.قدیمی ترین نقاشی های دنیا که به حدود 32000سال پیش برمی گردد در گروته شاوه فرانسه قرار دارد .در ایران پیشینه ی هنر نقاشی به زمان غارنشینی بر می گردد.و آثار نقاشی قدیمی که در غارهای استان لرستان یافت شده است ،همچنین نمونه های باستانی آثار نقاشی که در مناطق تپه سیلک و لرستان بر روی ظروف سفالی دیده شده گواه سابقه ی طولانی این هنر در ایران است .در عصر تیموریان هنر نقاشی ایران به اوج خود رسید و اساتید برجسته ای چون استاد کمال الدین بهزاد پدید آمدند که به اعتلای هنر نقاشی کمک شایانی کردند.

چین از قرن هفتم به بعد به عنوان یک مرکز هنرى، مهمترین انگیزه براى هنر نقاشى در ایران بود. از آن به بعد یک رابطه بین نقاشان بودائى چینى و نقاشان ایرانى بوجود آمد. باستانى ترین نقاشى هاى دوران اسلامى، در نیمه نخست قرن سیزدهم به وجود آمدندو از آغاز قرن چهاردهم نقاشی های صحنه های جنگ وارد کتب خطی شد .

 

برای آشنایی بیشتر کتاب «تاریخ نقاشی در ایران» به قلم سید رضا حسینی که  در قالب دو فصل : «نقاشی در ایران دوره باستان» و «نقاش در ایران دوره اسلامی»  توسط انتشارات مارلیک منتشر شده پیشنهاد می شود .


  

بته ترمه بته ترمه

نقش بته جقه  از سرو ایرانی که از نمادهای زرتشتی بوده سرچشمه گرفته است .سرو نشانه آزادگی ایرانیان است و از سر فروتنی سر خود را خم نموده است.از نمونه‌های یافته شده که شاید اولین بته مشاهده شده در تاریخ هنر ایران است، نمونه‌ای که یافته شده در پیکر کنده‌های آشوری ایلامی متعلق به سه هزار سال قبل از میلاد است و گلدانی دیده می‌شود که دو عدد برگ بته مانند از آن آویزان است.در آمریکا این نقش را «Persian pickles  » به معنی «خیار شور ایرانی» می‌نامند

بته از گذشته های دور تا کنون زینت بخش اکثر پارجه های سنتی از جمله ترمه و زری و هنرهای دیگر مانند قالی بافی ، گلیم بافی ، کاشی کاری ، سفالگری ، قلم زنی روی فلز و... بوده است.و با نام های بته جقه ، ترمه ای ، بادامی ، قلمکاری ، قهر و آَشتی ، مادر و بچه و... شناخته می شود . بته جقه اغلب به دو روش هندسی (با خط های زاویه دار ) و گردان ( با خطوط منحنی ) ترسیم می شود. این نقش در اندازه ها و شکل ها و رنگ های مختلف در طول تاریخ یکی از نقوش زینتی مهم آثار هنری کشورمان بوده است .

اساس شکل گیری نقش بته گردش پاره خطی است که نقطه آغاز آن کمی خمیده (سر کج) است و پس از یک گردش منحنی در همان نقطه شروع به هم پیوسته وگردش ان متوقف می‌شود. در این گردش شکلی به دست می‌آید از یک سر باریک و در نقطه میانی شکم دار است.

تشبیهات دیگری نیز بر شکل آن قائل اند، چنان که آن را به شکل میوه ی درخت کاج، بادام، میوه صنوبر، یا خمیدگی درخت سرو در مقابل نسیم ملایم و قطره تشبیه نموده اند . علامه دهخدا بته جقه را ساخته شده از پر پرندگان می‌داند که بر بالای کلاه پادشاهان ایران نصب می‌شده است.

برای آشنایی بیشتر با این طرح هنری اصیل ایرانی کتاب« بته جقه چیست »نوشته ی خانم طاهره عطروش پیشنهاد می شود .

 


  

امیرمومنان علی(ع)در میدان سیاست و حکمرانی هیچ گاه اصول و ضوابط آزادی های اجتماعی را زیر پا نگذاشت و حقوق اجتماعی آحاد جامعه و مخالفان و حتی معاندان را نادیده نگرفت واصول آزادی را در پشت کلمات آرمانی ظاهر فریب بیان نمی کرد . بلکه در روزگار خلافت خود اصول آزادی سیاسی را بیان نمود و اصول آزادی اندیشه و بیان را برای مخالفان خود به ویژه خوارج نشان داد و با بزرگواری و سماحت به نزد آنان در حروراء رفت و با آنان گفتگو کرد و اجازه ی سخن داد و باآنان مدارا کرد تا بسیاری از آنها را به راه هدایت بازآورد . آن حضرت پیش از پیکار با معاندان خود در جنگ های جمل ، صفین و نهروان به وسیله ی ارسال سفیر و نامه و مذاکره و گفتگو با آنان اتمام حجت کرد تا بلکه آنها دست از مخالفت و خون ریزی بردارند به طوری که در پیکار با پیمان شکنان پس از ارسال چند سفیر و نامه هایی به نزد آنان خود آن حضرت نیز به نزد زبیر رفت و با او اتمام حجت کرد .

یکی از پرآوازه ترین و مهیج ترین انواع آزادی در طول تاریخ بشر آزادی اجتماعی در دیدگاه وسیره ی عملی علی(ع) است .آن گونه که فرمود: برده ی دیگری نباش که خداوند تو را آزاده آفریده است .

آن حضرت در دوران خلافت خود به نومسلمانان ایرانی توجه بیشتری نسبت به سایر خلفا داشت و به همین سبب در نمازجمعه مورد اعتراض اشراف قبایل قرار گرفت.آن حضرت نژادپرستی را نفی کرد و برای پیروان دیگر ادیان حق کرامت و آزادی قایل شد چنان که به فرمانداران خود توصیه می کرد بر اهل کتاب ستم نکنند و هنگامی که یاران معاویه در شهر انبار از زنی اهل کتاب خلخال وگوشواره در آورده بودند به کوفی ها گفت : اگر مسلمانی از غصه ی این ماجرا جان از قالب تهی کند مورد سرزنش من نخواهد بود .

ویژگی ممتاز آزادی در دیدگاه علی (ع)آزادی همراه با مهرورزی و محبت برای آحاد ملت بود به طوری که به مالک اشتر سفارش کرد: با مردم دوست و مهربان باش مبادا همچون حیوان درنده باشی که خوردن آنان را غنیمت بدانی زیرا مردم دودسته اند : دسته ای برادر دینی تو و دسته ی دیگر در آفرینش همانند تو . بدین سان علی(ع) کارگزاران خود را نیز چنان تربیت می کرد که در نهاد آنان رحمت ،مهربانی و مدارا بروید و صفات ناپسند جاه طلبی و غرور ،خشونت و ستمگری خشکیده شود .

«گزیده ای از کتاب تاریخ اسلام نوشته ی دکتر اصغر منتظر القائم »


  

پرنده

همین حوالی بمان ...دل من سالهاست فقط عطر تو را نفس می کشد...


  

خورشید

بگذار دستانت دریچه مهر باشد...


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ